Var
tredje svarande att de oftast väljer det billigaste alternativet. I undersökningen har 1000 personer intervjuats och de fick svara på påståendet att de oftast väljer det billigaste alternativet. Då svarade 36 procent att de instämmer helt eller delvis men för sex år sedan instämde 30 procent i det påståendet, skriver Ekot.– Det finns flera skäl men den övergripande trenden inom konsumtion och
detaljhandel är att det går mot ett alltmer lågprisfokus. Saker och
ting ska inte kosta särskilt mycket för att locka konsumenternas
intresse. Detta har dagligvaruhandeln i hela världen också
uppmärksammat och lagt mycket energi på att försöka få
lågprisalternativ så att man kan konkurrera med andra om konsumenternas
köplust, säger Carl Eckerdal som är chefsekonom på Livsmedelsföretagen.
Fler vill handla billigt
En undersökning som gjorts av Livsmedelsföretagen presenteras i dag och den visar att fler styrs av låga priser när de handlar mat, jämfört med för sex år sedan.