23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Färre letar nyckelhål

En rapport från Svensk Dagligvaruhandel, Hälsan och maten, visar att allt färre konsumenter letar efter nyckelhålssymbolen när de handlar. Fett-och sockerkonsumtionen är fortsatt hög.

Volymen av nyckelhålsmärkta produkter minskade med drygt 9 procent. Andelen som alltid eller oftast letar efter nyckelhålsmärkta produkter när de handlar minskade från 23 till 18 procent under 2011.Smörförsäljningen har ökat med 40 procent på tre år, enligt Nielsen. Under 2011 ökade Bregott- och smörförsäljningen med drygt 9 procent, samtidigt somlättmargariner minskade med 8 procent. Sockerkonsumtionen är fortsatt hög. – Regeringen har pekat ut övervikt och fetma som ett av de allvarligaste folkhälsoproblemen i Sverige. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan. Vår rapport visar att utvecklingen går i fel riktning, säger Thomas Svaton, vd Svensk Dagligvaruhandel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.516|instance-web02