Kaféerna ökade sin omsättning med dryga 5 procent, vilket innebar en
fortsättning på den positiva utvecklingen under första kvartalet. Fast
Food uppvisade också en positiv men något försiktigare utveckling om
0,8 procent.
– Kaféerna sticker ut med en stark ökning precis som stora delar av
restaurangsektorn under samma period. Utvecklingen är sannolikt
understödd av momssänkningen som bidragit till optimism i näringen,
ökad servicegrad och i viss mån också sänkta priser. Fast Food
utvecklas också positivt men något svagare, vilket sannolikt beror på
att man i denna sektor valt att sänka priserna i högre utsträckning än
andra delar av restaurangsektorn, säger Bengt Hedlund som är vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Den positivare utvecklingen under början av året vände därmed nedåt något samtidigt som servicehandlarnas framtidstro sjönk under det andra kvartalet.Framtidstron bland servicehandlarna visade endast 4 procents övervikt för optimisterna över pessimisterna.