23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kritiserar text på förpackningar

Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm är, efter en undersökning, starkt negativa till guldglänsande etiketter på hud- och hårvårdsprodukter.

Mest kritiska är de till grön text på grön botten och alltför täta rader på förpackningar. I normalt butiksljus gick informationen på 27 av de 200 produkterna i stickprovskontrollen inte att läsa ordentligt. Det är slutsatsen i rapporten ”Större text, tack!” som presenteras i dag, tisdag.– Det här är ett stort konsumentproblem. Förpackningarna kan få vara hur fräscha och fräcka som helst men de måste gå att läsa, säger Louise Ekström på Sveriges konsumenter.Produkterna har valts ut slumpmässigt på Ica, Willys, Lidl, Coop, City

gross, Hemköp, Åhléns, två olika hårsalonger och NK:s avdelning för

kosmetika. Sedan har medarbetare av olika kön och åldrar försökt läsa

på förpackningarna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04