23948sdkhjf

Anders Örnevall: Färdigmat med mer matglädje

Visste ni att man i dag kan köpa en lägenhet i centrala London utan kök? De som väljer en sådan lägenhet, lever sitt vakna liv utanför hemmet.

Man äter frukost på kaféet i kvarteret, köper med sig en latte till jobbet, besöker något av de stora varuhusen på väg hem för att köpa med sig middagen. Här finns allt att välja på; färdiglagade kylda rätter och varma och/eller kalla rätter i lösviktsform i delidiskarna, sallader man plockar ihop själv… ja, allt i ätväg finns som hämtmat. Det är snyggt förpackat, snyggt exponerat och allt andas matglädje.Den som inte handlar i dagligvarubutiken hittar kanske sin middag hos hämtmatsrestauranger som finns överallt.Den här trenden har funnits några år i USA, Storbritannien och några andra länder. Nu är det dags för Sverige. Med största sannolikhet står vi inför en färdigmatstrend som bygger på färska produkter, förpackade eller i lösvikt. Det är en utmaning för hela dagligvarubranschen att vara med och dela på den växande kakan, särskilt som andra också vill vara med. Jag tänker på servicebutiker, kaféer med flera. Men då krävs kunskaper och insikter om vad vi som konsumenter vill ha och på vilket sätt butiken skapar matglädje så det vattnas i munnen på oss när vi handlar.Bortsett från några lysande undantag, ligger de svenska dagligvarubutikerna långt efter många utländska kollegor. Trista förpackningar, oinspirerande exponering och ett torftigt urval är några exempel på varför den frysta färdigmaten fortfarande dominerar, särskilt om man kan köpa ”fem för 100”.Anders Örnevall, chefredaktörFast Food Magazine.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078