23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Få krogar har sänkt priserna

Den sänkta restaurangmomsen har inte gett generellt sett  lägre priser på krogen. Efter år efter sänkningen är det bara 22 procent av restaurangerna som har lägre priser på någon av sina rätter. 15 procent har höjt priserna.

Det visar en undersökning som Dagens Nyheter gjort. Sammanlagt 657 maträtter på 298 restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö har kontrollerats.13 procent av restaurangerna hade sänkt priserna på alla de undersökta maträtterna, 9 procent hade sänkt på någon av dem.Ett exempel är McDonalds som som sänkte priserna i samband med den nya momsen men som nu på flera restauranger höjt priserna eller gått tillbaka till de som rådde före momssänkningen.– Vi kan bara konstatera att våra franchisetagare är fria att sätta sin priser efter lokala marknadsförutsättningar, säger Håkan Ström, tillförordnad presschef på McDonalds, till Dagens Nyheter.Arbetsgivarorganisationen Visitas menar dock att sänkningen varit en framgång eftersom antalet arbetstillfällen ökat med motsvarande 6000 arbetstillfällen. Och fler jobb var det huvudsakliga målet med momssänkningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088