23948sdkhjf

”Lösgodis ger njutning och valfrihet”

Som ny vd för Candyking ska han vara med och utbilda europeiska konsumenter i tjusningen med lösgodis. David von Laskowski anser att hans nya jobb är extra intressant av den anledning att det finns nya marknader att erövra
David von Laskowski har nyligen satt på sig doktorshatten efter att ha disputerat vid Handelshögskolan i Stockholm, i ämnet strategi och ledning. I grunden är han forskare och har forskat på de amerikanska universiteten Stanford och Columbia. Nu ska han forska vidare om lösgodisets betydelse på europeiska marknader.– Det finns ingen stark lösgodistradition ute i Europa så vi måste utbilda europeiska konsumenter i tjusningen med lösgodis och den tillhörande valfriheten, när man väljer i påsen, säger David von Laskowski, ny vd för Candyking.– Många tror att man bara kan lägga en sort i en påse. Därför har vi inledningsvis personer som står vid ställen och visar att man kan blanda själv.Cirka 20-30 procent av all konfektyr i Norden är lösgodis medan motsvarande siffra i andra delar av Europa är lägre än 1 procent.– Vad många inte vet är att vi omsätter knappt två miljarder kronor och att Sverige står bakom hälften av den omsättningen. Men vi växer stort ute i Europa nu.Hur skiljer sig godissmaken i olika länder?– I Norge har man en alldeles egen och särpräglad chokladsmak. I Finland vill man ha lakrits och i England äter man mer gelé.Camilla MyrstenFaktaDAVID VON LASKOWSKIAKTUELL Ny vd och koncernchef på Candyking.FÖDD 1977.BAKGRUND Vd för Visma Retail butiksdata, management- och riskkapitalkonsult, ledande poster på Fujitsu samt forskare.BOR Stora Essingen i Stockholm.FAMILJ Fru och dotter.FRITID Umgås med familj och vänner och gå på gym.VILL ÄTA MIDDAG MED Hillary Clinton.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063