23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fairtrade ökar snabbt

Under 2012 ökade försäljningen av Fairtradeprodukter med 28 procent. Den totala omsättningen uppgick till 1,5 miljarder kronor. Inom dagligvaruhandeln var uppgången hela 40 procent.

Det framgår av ny statistik från Fairtrade i Sverige. Produkter som ökat markant är glass, kaffe och bananer.Ökningen till trots ligger Sverige inte i topp i Europa. I både Irland Schweiz och Storbritannien är andelen större. En undersökning från TNS Sifo visar dock att 76 procent av konsumenterna känner till Fairtrade och ungefär lika många köper minst en Faitradeprodukt i månaden.Organisationen tror att bollen nu kommit i rullning ordentligt och satsar på en 50-procentig ökning under den kampanj som drar igång i höst.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078