23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Servicehandeln tappar

Under första kvartalet minskade servicehandeln sin omsättning med 1,8 procent. Sämst gick det för trafikbutikerna som backade 4,8 procent.

Det visar Servicehandelsindex som presenteras av Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research.Alla delbranscher minskade sin omsättning. Minst dåligt gick det för minilivs samt kaféer. De båda redovisade en nedgång på 0,7 procent.– Den kraftiga kafé- och restaurangtrend som driver tillväxten för branschen syns inte i Servicehandelsindex. Marknaden växer främst genom nyetableringar och det ökar konkurrensen för befintligt bestånd som Servicehandelsindex mäter, förklarar Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.Index mäter också framtidstron bland handlarna. Den sjönk något under perioden. Men det är fortfarande övervikt för optimisterna. I dag är finns 19 procent fler optimister. Störst är framtidstron bland butiker som ingår i kedjor, + 23 procent. Bland det enskilda handlarna är övervikten 16 procent. – Servicehandeln har en tuff period bakom sig. Men vi ser en ljusning i minskat antal varsel och stigande konsumentförtroende som förhoppningsvis hjälper branschen till en starkare utveckling under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund .

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11