23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stora butiker tappar

För första gången tappar de stora kedjorna och de största butikerna inom flera branscher marknadsandelar. Är det en blipp i kurvan eller ett trendbrott?

Dagens Handel har talat med Per Hortlund, analytiker på HUI research som



står bakom rapporten ”Tappar kedjorna mark”? Han menar att det ännu är



för tidigt att säga vilket.



- Förändringarna är inte stora, men det är första gången vi ser dem.



Tidigare år har de stora kedjorna och de största butikerna ökat sina



marknadsandelar stadigt, säger han.



Rapporten visar att i fyra branscher av nio undersökta tappar de stora



aktörerna marknadsandelar, och i fem av nio branscher tappar butiker med



mer än 50 miljoner i omsättning mot andra aktörer. De branscher där de



stora tappat är elektronik, skor, kläder, sport och fritid samt järn och



bygg.


- Numera kollar konsumenten på nätet först och åker sedan till den som



har varan till ett rimligt pris. Kunden är mer rädd om sin tid, och



upplever det som jobbigt att gå i stora butiker. Då är det inte



självklart att välja den största aktören, säger han.(Dagens Handel)


BREAKING
{{ article.headline }}
0.094