23948sdkhjf

Mer känd i New York än i Sverige

Produkterna från Hafi, Hallands fruktindustri, i Brännarp är mer kända i New York än i Sverige. Men det ska det bli ändring på när företaget rustar för dagligvaruhandeln i Sverige, lovar Marcus Bjurklint, företagets vd.
I förra veckan fick han ta emot SEB:s pris för bästa internationella tillväxt när entreprenörstävlingen Entrepreneur of the Years regiontävling väst genomfördes.–Det är förstås jätteroligt att få ett erkännande för vårt exportarbete. Vi säljer för 250 miljoner kronor och omkring hälften av försäljningen sker utomlands. Vi är betydligt mer kända för våra sylter och marmelader i våra exportländer än i Sverige, säger Marcus Bjurklint.–Vi har haft en fantastisk tillväxt och gått från 50 till 250 miljoner kronor på tio år. Vårt mål är att 2020 omsätta en halv miljard kronor.Marcus Bjurklint köpte Hafi av sin pappa 2001 och äger 75 procent av bolaget. Hans syster Kajsa Bjurklint Rosenblad äger resterande 25 procent. Dagens bjurklintare är fjärde generationen som äger och driver företaget som startades 1938. När Marcus Bjurklint ska beskriva Hafi lyfter han fram kreativitet och produktutveckling snarare än omsättning.–Hellre mindre, skräddarsydda volymer – som vi tar fram tillsammans med våra kunder – än stora bulkprodukter. Hafi säljer främst till kaffe,- te- och delibutiker, men har en stor del av sina kunder inom industrin, mejeriföretag, bagerier, storkök och glasstillverkare. Hälften säljs till industrin och hälften till konsumenter.–Vi satsar stort på att ta fram rätt produkt till våra kunder och ägnar mycket tid i vårt provkök. Ska sylten gräddas tillsammans med en kaka? Vad betyder det för syltens konsistens? Men vi har också en enorm databank att plocka idéer till nya produkter eftersom vi funnits i 75 år, säger han.Ska ni utveckla er försäljning till dagligvaruhandeln?–Vi bygger ut vår anläggning under 2014 och kommer då att kunna öka vår produktion kraftigt. Det saknas i Sverige i dag en större sylt- och marmeladtillverkare som tar ett helhetsgrepp och tillverkar rationellt, men som ändå har ett tydligt kvalitetsfokus.Vad skulle du vilja se i dagligvarubutikernas hyllor framöver?–Vår ananaskokosmarmelad med rom. Den är jättegod med glass och i filen eller som fyllning i en rulltårta. Eller bara på rostat bröd.KAJSA SÖDERBERGMÖTETMarcus BjurklintAKTUELL Mottagare av priset för bästa internationella tillväxt, region väst.FÖDD 1975.BAKGRUND Livsmedelstekniker, ekonomistudier, började jobba heltid i familjeföretaget 1999, tog över 2001.BOR Haverdal utanför Halmstad.FAMILJ Fru som väntar deras första barn i vår.FRITID Träning.VILL ÄTA MIDDAG MED Franske kejsaren Napoleon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078