23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Skippar mängdrabatt

Norska kedjan Kiwi tar nu ett grepp för att minska matsvinnet hos konsumenterna. Istället för kampanjer av typen ”Ta 3 - betala för 2” sänker man styckpriset på en rad varor som ofta säljs med mängdrabatt. Samtidigt uppmanar man konkurrenterna att följa exemplet.

Upp till en tredjedel av maten som köps i Norge hamnar i soporna.– Matsvinnet är en av branschens störst moraliska utmaningar. Vi bör inte använda mängdrabatter för att pressa kunderna att handla mer än de behöver bara för att få ett bra pris, säger Kiwis chef Jan Paul Bjørkøy till tidningen Dagligvarehandelen.– Vi uppmanar våra konkurrenter att ta sitt ansvar och minska mängdrabatterna, säger han.Företrädare för Rema 1000 säger till Aftenposten att kedjan har för avsikt att reducera mängdrabatterna under första kvartalet i år.Sedan tidigare har bland andra brittiska Tesco genomfört en liknade förändring för att minska svinnet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|