23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vanlig handel lyckas på nätet

Av världens 50 största e-handlare är 42 traditionella detaljhandelsföretag som tagit upp kampen om nätkunderna. Endast åtta är renodlade e-handlare.

E-handeln växer sex gånger så snabbt som traditionell detaljhandel globalt. Men det är de ”traditionella” handelsföretagen som fixar e-handeln bäst. Bland de 50 största e-handelsföretagen världen över är en överväldigande majoritet etablerade, traditionella retailföretag.

Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes 17:e upplaga av undersökningen kring de 250 största detaljhandelsföretagen världen över, Global powers of retailing. Den visar utvecklingen i bolagen under räkenskapsåret 2012 (för brutna år till och med juni 2013).

E-handeln har i år fått ett eget kapitel i rapporten. Inte oväntat är det här som tillväxten är kraftigast, med ett snitt på 29 procent bland dessa 50 största aktörerna. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa fem procent.

DE FEM STÖRSTA E-HANDELSFÖRETAGEN GLOBALT

Procent av totaltförsäljningen som är e-handel

1 Amazon.com 100

2 Apple-inc/Apple stores 31,4

3 Walmart stores 1,6

4 Otto 57,1

5 Beijing Jingdong century trading 100

Inget svenskt företag finns representerat på listan över de 50 största e-handelsföretagen.

(Dagens Handel)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04