23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Coca-Cola tror på läskmaskin

Coca-Cola har köpt in sig i ett företaget Green Mountain som ska lansera läskmaskiner för hemmet. Köpet ses som ett viktigt skifte i strategi för Coca-Cola som hittills bara sålt dryck via burk, flaska eller läskmaskin på serveringar.

”If you can´t beat them, join them” är ett gammalt ordspråk i affärsvärlden. Och det verkar stämma i det här fallet. Hemmamaskinerna för läsk, typ Soda Stream, har länge ansetts som konkurrenter till den traditionella dryckesindustrin. Tillverkarna av maskinerna har också i sin reklam tydligt målat upp ett krig mot jättarna som Pepsi och Coca-Cola.

Green Mountain har i dag en maskin av den typ som används för kaffe och har hittills sålt 30 miljoner sådana på den globala marknaden.

Den nya maskinen som ska lanseras i oktober ska klara av både stilldrinkar och kolsyrad läsk och det är Coca-Colas produkter som ska finnas i maskinerna. Det avtalet är på tio år.

Coca-Cola betalar 1,25 miljarder dollar för den tioprocentiga andelen i bolaget, berättar Reuters.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|