23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tuffare konkurrens för snuset

Hårdare konkurrens på snusmarknaden i Sverige slår nu mot Swedish Match, Under helåret tappade man vinst. Nedgången i rörelseresultatet blev 8 procent till 3 375 miljoner kronor (3 666).

Nettoomsättningen ökade marginellt med en procent till 12 610 miljoner.

Marknadsandelarna på den svenska snusmarknaden minskade främst beroende på en förändrad säljmix mellan de olika segmenten. Enligt undersökningsföretaget Nielsen var ndelen 70,8 procent, en nedgång, en nedgång med 3,9 procentenheter.

Under året minskade snusförsäljningen med fyra procent. Den tillskrivs bland annat försäljningsmixen med en förskjutning mot lågpris. Den andelen ökar och Swedish Match är med på marknaden men bolagets andel där är mindre än i premiumsegmentet.

Marginalen för snuset föll också. Nedgången var 1,5 procentenheter. Den ligger nu på 48,4 procent.

För övriga tobaksprodukter, cigarrer och tuggtobak var omsättningen oförändrad, medan rörelseresultatet för cigarrer sjönk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|