23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Törsten efter läsk minskar

Amerikanerna dricker allt mindre läsk. Nio år i rad har försäljningen minskat och förra året föll försäljningen med tre procent.

Det innebär att tappet ökar, förra året var minskningen 1,2 procent, rapporterar Wall Street Journal som Veckans Affärer läst.

Orsaken till nedgången är en ökad medvetenhet om hälsan. Mest minskar dietvarianterna av Pepsi och Coke, där tappet är sju procent. Orsaken är att hälsoriskerna med de konstgjorda sötningsmedlen ofta hamnar i fokus.

Både Coca-Cola och Pepsi har ökat sitt sortiment de senaste åren till andra drycker och även matvaror. Men huvuddelen av intäkterna kommer fortfarande från den kolsyrade läsken. För Coca-Colas del handlar det om 75 procent.

Totalt såldes förra året läsk för 76,3 miljarder dollar i USA.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02