23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fler känner till Fairtrade

Åtta av tio svenskar känner till Fairtrade, visar en undersökning från TNS-Sifo.

Av alla som känner till Fairtrade är det 80 procent som köper en Fairtrade-produkt en eller flera gånger varje månad.

-Det finns ett starkt intresse hos konsumenterna för att köpa Fairtrade-märkta varor, säger Magdalena Strejffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Hon menar också att det stora intresse öppnar möjligheter för dagligvaruhandeln att öka sitt utbud av Fairtrade-märkta varor och ge dem bättre plats i butikshyllorna.

Fairtrade är en märkning som anger att arbets- och levnadsvillkoren för odlare och anställda i fattiga länder är goda.

Fairtrade omsätter i Sverige cirka 2 miljarder kronor, varav hälften i dagligvaruhandeln. Under fjolåret steg försäljningsvärdet med 29 procent totalt sett.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01