23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kvinnor och unga driver ekologiskt

Det är kvinnor och de yngre som driver utvecklingen med den ökade ekoförsäljningen i Sverige, enligt en undersökning som Demoskop har gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen, Li.

Fyra av tio konsumenter uppger att de så gott som alltid eller ofta väljer ekologiskt när de handlar mat. Bland kvinnor och dem som är yngre än 40 år svarar varannan att de gör samma val. I valet mellan konventionellt producerade svenska livsmedel och importerade ekologiska väljer dock en klar majoritet de svenska.

Högre pris ses ofta som en anledning att inte välja ekologiskt, men enligt undersökningen är det ungefär lika många låginkomsttagare som höginkomsttagare som handlar ekologiskt.

"Efter bland annat hästköttskandalen tror jag att kunderna har blivit medvetna om att det klokaste inte alltid är att jaga den billigaste varan", säger Li:s vd, Marie Söderqvist.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02