23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trög start för servicehandeln

Försäljningen inom den svenska servicehandeln ökade med endast 0,1 procent under första kvartalet, visar statistik från Svensk Servicehandel & Fast Food.

Inom servciehandeln finns dock stora skillnader. För kaféer blev det en ökning med hela 4,7 procent. För spel- och tobaksbutiker blev ökningen 0,8 procent.

För övriga delbranscher minskade försäljningen. Snabbmat, eller fast food, tappade 0,2 procent efter en längre tid med positiv utveckling. För minilivs och trafikbutiker blev tappet 4,3 respektive 0,3 procent.

- Trots en svag inledning bedömer vi att försäljningen i servicehandeln kommer att öka under året, bland annat tack vare en stark optimism i branschen, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03