I fjol uppgick Scandi Standards proforma nettoomsättning till 5 192 miljoner kronor och rörelseresultat före av- och nedskrivningar, justerat för poster av engångskaraktär till 479 miljoner kronor. Scandi Standard har verksamhet i Sverige, Danmark och Norge och fokuserar på produktion och försäljning av ”närproducerade kycklingbaserade livsmedelsprodukter av hög kvalitet”.
Produkterna säljs under egna varumärken. I Sverige och Danmark bedrivs verksamheten under de ledande varumärkena Kronfågel och Danpo och i Norge under Den Stolte Hane
Erbjudandet riktar sig till allmänheten i Sverige samt till institutionella investerare i Sverige och internationellt, och omfattar totalt 27 438 723 aktier i Scandi Standard, motsvarande 45 procent av det totala antalet aktier, enligt ett pressmeddelande.
I en kommentar säger Scandi Standards vd Leif Bergvall Hansen att bolaget har väsentliga tillväxtutsikter eftersom Norge och Sverige har en lägre kycklingkonsumtion per person än många andra länder.