23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökad efterfrågan på närproducerat

Allt fler svenska konsumenter väljer svensk och närproducerad mat, visar en konsumentundersökning om svenskarnas matvanor och attityder till mat som genomförts på uppdrag av Jordbruksverket.





69 procent svarar att de köper svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt (60 procent).
61 procent köper närproducerade produkter i så stor utsträckning som möjligt (45 procent).
76 procent anser att svenska bönder producerar mat av hög kvalitet (70 procent).



Intresset för svenskt och närproducerat är störst hos personer äldre än 55 år och bland kvinnor. Mest positiva i hela landet är norrlänningarna.


Verket har under fyra år tittat närmare på konsumenternas matvanor. Det här är några av resultaten i årets undersökning och en jämförelse med resultaten 2011: 67 procent svarar att de gärna betalar lite mer för svenska råvaror jämfört med 53 procent år 2011.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141