Finländska köttföretaget HK Scans försäljning under det tredje kvartalet minskade till 498,4 miljoner euro (526,9). Rörelseresultatet ökade dock något till 7,3 miljoner euro (7,0) vilket innebar en ökning för rörelsemarginalen till 1,5 procent (1,3).
Av frikopenskap
Tuff priskonkurrens och fortsatt nedgång i försäljningsvolym präglade kvartalet. ”Men nedgången i värde är mindre än nedgången i volym och vi lyckades öka vår marknadsandel särskilt inom våra märkesvaror”, skriver vd Hannu Kottonen i en kommentar. Marknadsområde Sverige lyckades hålla kvar rörelseresultatet på 5,1 miljoner euro (5,1) trots att försäljningen sjönk till 227,4 miljoner euro (239,0). Rysslands påverkan på EU-fläskimporten drog ner försäljningspriset. Försäljningen av rapsgrisen samt lanseringen av färsk kyckling utvecklades enligt plan, men fryst kyckling utvecklades inte så väl som HK Scan hade trott.