Coop Sverige fokuserar sin butiksverksamhet till Stockholmsområdet och säljer närmare 80 butiker till lokala konsumentföreningar. Tanken är att föreningarna själva ska driva butikerna vidare.
Av frikopenskap
Läs mer i Fri Köpenskaps papperstidning som utkommer den 7 november.Coop Sverige driver i och med försäljningen framför allt butiker i Stockholmsområdet och delvis i södra Sverige. Totalt behåller Coop Sverige ungefär 260 butiker, och 440 butiker drivs av konsumentföreningar. Totalt är det 39 Coop-butiker som säljs till till Konsumentföreningen Gävleborg och 36 butiker säljs till Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg. Övertagandet gäller från den 1 januari 2015 och köparna övertar samtliga befintliga avtal gentemot butiksmedarbetare, hyresvärdar och leverantörer. – Genom denna affär skapar vi goda förutsättningar för våra butiker att utvecklas på bästa sätt, till gagn för både kunder, medlemmar och medarbetare. Vi skapar ett än mer konkurrenskraftigt Coop i hela landet, säger Fredrik Johanson, regiondirektör Nord-Väst vid Coop Sverige.