Svensk köttbransch befinner sig i kris. På tio år har antalet grisbesättningar minskat från 10 000 till 1 300 förra året. Även på nötköttsidan är minskningen kraftig. Det märks, inte minst i handeln, där det sedan i våras rått brist på svenskt fläskkött. Nu kraftsamlar svensk köttnäring och etablerar en ny branschorganisation som ska samla köttproducenter och slakterier under ett paraply. Målet är att öka svensk köttproduktion och konsumtionen av svenskt kött.
− Men det är en lång väg dit. Vi har en riktigt bra kvalitet på svenskt kött, tyvärr är det bara en mycket liten del av marknaden som är beredd att betala för det, säger Hans Agné, vd för nybildade branschorganisationen Svenska Köttföretagen.
Organisationen blir en sammanslutning av bland andra HKScan, Ugglarps kött och Dalsjöfors kött och till viss del Svenskt Kött. Som samarbetspartners ser man stora livsmedelsorganisationer som LRF och Livsmedelsföretagen, LI, även om de inte är direktanslutna till den nya organisationen.