Svenskarna fortsätter att fika. Försäljningen i svenska kafébutiker ökade med mer än fem procent under årets tredje kvartal.
Av frikopenskap
Alla delbranscher inom svensk servicehandel ökade under perioden. Det är Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food som visar att försäljningen fortsätter öka. Totalt ökade försäljningen inom svensk servicehandel med 1,9 procent under det tredje kvartalet i år. Försäljningen är mätt i jämförbara enheter och i löpande priser. Mest ökade alltså kafébutikerna som ökade med 5,5 procent. Även segmentet inom spel- och tobaksbutiker ökade, om än inte lika mycket (2,3 procent). Dock minskade ändå framtidstron inom servicehandeln, från 36 till 32, vilket ändå fortfarande innebär en övervikt för optimisterna. Minskningen i servicehandlarnas framtidstro förklaras av en ökad pessimism bland enskilda näringsidkare. Kedjeaktörernas framtidstro var oförändrad under perioden. – Den dämpade framtidstron bland servicehandelns enskilda näringsidkare förklaras av det osäkra läget i ekonomin. Regeringens planer på höjd tobaksskatt och minskat konsumtionsutrymme bland hushållen gör att utvecklingen under det kommande halvåret blir svår att bedöma, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food. Lägst tillväxt under tredje kvartalet hade Trafikbutikerna och Minilivs. Försäljningen i dessa delbranscher ökade med 0,1 respektive 0,4 procent. Under de tre senaste kvartalen har servicehandeln ökat försäljningen med 1,6 procent jämfört med samma period föregående år. Svenskt Servicehandelsindex presenteras i samarbete med HUI Research.