23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fika – mer populärt än någonsin

Svenskarna fortsätter att fika. Försäljningen i svenska kafébutiker ökade med mer än fem procent under årets tredje kvartal.




















Alla delbranscher inom svensk servicehandel ökade under perioden. Det är Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food som visar att försäljningen fortsätter öka. Totalt ökade försäljningen inom svensk servicehandel med 1,9 procent under det tredje kvartalet i år. Försäljningen är mätt i jämförbara enheter och i löpande priser. Mest ökade alltså kafébutikerna som ökade med 5,5 procent. Även segmentet inom spel- och tobaksbutiker ökade, om än inte lika mycket (2,3 procent). Dock minskade ändå framtidstron inom servicehandeln, från 36 till 32, vilket ändå fortfarande innebär en övervikt för optimisterna. Minskningen i servicehandlarnas framtidstro förklaras av en ökad pessimism bland enskilda näringsidkare. Kedjeaktörernas framtidstro var oförändrad under perioden. – Den dämpade framtidstron bland servicehandelns enskilda näringsidkare förklaras av det osäkra läget i ekonomin. Regeringens planer på höjd tobaksskatt och minskat konsumtionsutrymme bland hushållen gör att utvecklingen under det kommande halvåret blir svår att bedöma, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food. Lägst tillväxt under tredje kvartalet hade Trafikbutikerna och Minilivs. Försäljningen i dessa delbranscher ökade med 0,1 respektive 0,4 procent. Under de tre senaste kvartalen har servicehandeln ökat försäljningen med 1,6 procent jämfört med samma period föregående år. Svenskt Servicehandelsindex presenteras i samarbete med HUI Research.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109