23948sdkhjf

Kampanj mot matsvinn

Tre statliga verk drar nu i gång en kampanj för att förmå hushållen att slänga mindre mat.
Parollen för kampanjen är en fråga: "Har du ett tivoli i kylskåpet?" På det sättet ska svenskarna uppmärksammas på att de kan göra roligare saker för pengarna än att handla mat som sedan hamnar i soporna. En familj beräknas kunna spara 3 000- 6 000 kronor per år genom att slänga mindre mat.

"Vi vill på ett roligt och intresseväckande sätt uppmärksamma att det kostar både pengar och miljö att kasta mat. Bara det fasta matavfallet hushållen i Sverige slänger under ett år motsvarar utsläppen från 200 000 bilar", säger Ingela Dahlin, projektledare på Livsmedelsverket, som driver kampanjen tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket.

Den kommer att pågå till våren nästa år och har en samlad budget om 1,8 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063