23948sdkhjf

Har förbättrat bilden av Lidl

Hon har blivit ett ansikte utåt för Lidl efter att bilder av henne funnits med i kedjans annonsblad. Malin Laurén har som inköpare av mejerivaror lyckats med att göra det svenska märket Ängens till en framgång. Nu tar hon nästa steg i karriären och bli inköpschef för hela matsortimentet.
Några stora intressen är mat och att lära sig tyska. Därför passade det utmärkt för Malin Laurén att bli trainee på den tyska matkedjan Lidl efter ekonomutbildningen vid Lunds universitet.
Hon var ett halvår på Lidl i Nederländerna innan hon blev inköpare i Sverige. Hela fjolåret var hon på Lidls huvudkontor i Neckarsulm, därefter åter i Nederländerna och sedan tillbaka på det svenska huvudkontoret i Solna.
Malin Laurén har blivit ett ansikte utåt för Lidl. Hennes porträtt med underskrift har förekommit i Lidls annonsblad, där hon berättar bland annat om Ängens.
– Detta varumärke finns bara i Sverige och alla varorna är 100 procent svenska. Det går jättebra – och som planerat.
Bland annat finns tre mjölklinjer: en konventionell, en ekologisk och en laktosfri. Ostarna omfattar svenska sorter, som till exempel präst och grevé. Totalt rör det sig om ett 50-tal artiklar.
– Vi har även Milbona som varumärke och det kunde både vara svenska och internationella varor. Kunderna förstod inte skillnaden, men nu finns en tydlig uppdelning. Milbona produceras utanför Sverige eller i Sverige, men inte med svenska råvaror.
Som inköpare av mejerivaror har hon även skött förhandlingarna med mejerierna. Det företag som nämns i annonsbladet är Falköping och det är också det som Malin Laurén vill lyfta fram. Men det finns även andra mejerier som levererar till Lidl.
Sedan två månader har hon tagit ytterligare ett steg i karriären och blivit inköpschef för hela sortimentet kring mat, men släpper inte sitt grepp om mejeridelen.
Lidl hade det trögt de första åren i Sverige efter starten 2003. Men Malin Laurén tycker att den allmänna attityden till kedjan har ändrats till det bättre bara under hennes fyra och ett halvt år i företaget.
– Många blir intresserade när jag berättar att jag jobbar på Lidl. De tycker att Dill var en jättebra idé, och de berömmer våra frukter och grönsaker.
Handlar du alltid på Lidl?
– Självklart. Jag bor i Vasa­stan och har nära till två butiker.
Vilka typ av konsumenter har Lidl?
– Alla grupper. Men vi hymlar inte med att butikerna bara har cirka 1 500 artiklar i grundsortimentet. Men det räcker långt för de flesta.
Åke Rosengren

FAKTA
MALIN LAURÉN
AKTUELL Inköpschef på Lidl.
FÖDD 1985 i Malmö, uppväxt i Göteborg.
BAKGRUND Ekonomexamen vid Lunds universitet, trainee på Lidl, ett år på Lidls huvudkontor i Neckarsulm i Tyskland.
FAMILJ Sambo.
BOR Stockholm.
FRITID Vänner, träning, mat.
FAVORITMAT Fisk och skaldjur
VILL ÄTA MIDDAG MED Carolina Klüft, före detta friidrottsstjärna numera tv-programledare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.254