Attityder och beteenden kring miljömärken, hållbart fiske och MSC tas upp i undersökningen. Av fiskkonsumenter känner 33 procent till miljömärket MSC, en siffra som är något högre i Sverige – 45 procent.
Liknande undersökningar om konsumenters kännedom om MSC har tidigare genomförts år 2010 och 2012.
– Oron för tillståndet i haven ligger på andra plats för vad svenskarna oroar sig för enligt en stor undersökning tidigare i år. Det kan förklara att vi i Sverige är mer medvetna om MSC:s miljömärke än genomsnittet, säger Minna Epps, chef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen, i ett pressmeddelande.
I Sverige anser sju av tio att det är viktigt att matbutiker erbjuder hållbart fångad fisk och skaldjur. Två av tio säger att de alltid väljer MSC-märkta produkter när det köper fisk, vilket är en ökning från 2012.
Marine Stewardship Council är en internationell ideell organisation som arbetar för att motverka problem med överfiske. MSC driver certifieringssystemet och miljömärkningsprogrammet för vildfångad fisk och skaldjur.