23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Matkedjorna visar samhällsansvar

Svensk dagligvaruhandel visar samhällsansvar genom att ge kunderna möjlighet att välja varor utifrån etiska eller miljömässiga aspekter. Men även genom samarbeten med ideella organisationer enligt en avhandling.

Julia Rotter från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har skrivit en avhandling om företags samhällsansvar där hon undersökt hur den svenska dagligvaruhandeln närmat sig frågan om företagens samhällsansvar (corporate social responsibility). Studierna rör Ica, Axfood och Coop samt organisationer som Rädda Barnen, Världsnaturfonden och Naturskyddsföreningen.

Enligt Julia Rotter erbjuder dagligvaruhandeln kunderna upplysningar och en möjlighet att väga in etiska, miljömässiga eller samhälleliga aspekter när de handlar.

– En brist i de samarbeten jag har studerat är möjligen att konsumenterna inte har haft något inflytande på de lösningar som har diskuterats fram – deras samtycke har tagits för givet, säger Julia Rotter i ett pressmeddelande. I idealfallet skulle näringsliv och konsumenter driva fram förändringar tillsammans.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|