23948sdkhjf

Färskt och sälj hennes drömkombo

Färskvaror och försäljning i ljuv förening har alltid varit Katarina Mårtenssons drömkombination. Därför passar jobbet som säljare på Färskvarukompaniet henne perfekt. ”Här får jag utveckla varumärken tillsammans med butikerna, precis det jag tycker är allra roligast.”
Blå ädel, Fäbodost, Vit caprin, Getmese och Ädla. Poetiska namn på ko- och getostar från Skärvångens bymejeri i Jämtland. Katarina Mårtensson , Färskvarukompaniets säljare i Stockholmsområdet, har arrangerat ostarna i en vacker formation på ett bord intill färskvarudisken på Coop Forum i Bromma Blocks i Stockholm. Det är fredag förmiddag och hennes säljpass har precis börjat.
– Vad är det här för spännande ost? undrar en kund och får genast ett smakprov i nypan.
Katarina Mårtenssons svar är utförligt. Kunden får veta varifrån osten kommer, hur den producerats, när den bör ätas, vad den passar bäst ihop med och vad man kan tänkas dricka till.
– Jag har ju själv varit uppe i Skärvången och sett hur ostarna produceras. Jag vet vilken omsorg och vilket kunnande som ligger bakom och det är mitt uppdrag att förmedla kunskapen och känslan, säger hon när kunden lagt några ostar i korgen och gått vidare.
Katarina Mårtensson har som Färskvarukompaniets representant åtskilliga varumärken i sin portfölj. Utmaningen för henne är att känna för alla märken och sälja produkter som andra företag producerar, bland annat Gustafskorven, Margretehills gård med Rask-Annas pannkakor, Fiskdelikatessen i Leksand och Karelius charkprodukter från Lima i Dalarna.
– Jag älskar färskvaror av hög kvalitet och det är vår uppgift att bygga sådana band till företagen och produkterna att vi kan marknadsföra dem med rätt känsla.
Färskvarukompaniets uppgift är att få mindre bolag att uppträda som de större i sina kontakter med handeln. Men i uppdraget ingår också handfast försäljning och demonstrationer.
– När man själv sköter demon och försäljningen får man en otroligt bra koll på vad kunderna tycker. Utväxlingen blir så mycket större för både butiken och företagen när rätt person sköter demon och kan ta hand om efterförsäljningen, säger Katarina Mårtensson.
Vad är det som gör en säljare framgångsrik?
– Intresse och kunskap. Att bygga upp ett varumärke i handeln tillsammans med leverantören är fantastiskt.
Du har jobbat länge i handeln, vad ser du för trender just nu?
– Jag började när manuella diskar var jätteviktiga, sedan byggdes de bort men kom tillbaka i halvmanuell form med de så kallade plånböckerna. Nu har dagligvaruhandeln återigen ett stort fokus på färskvaror och är just nu inne i en period med ett mycket spännande mattänk.
KAJSA SÖDERBERG

FAKTA

KATARINA MÅRTENSSON
AKTUELL Säljare på Färskvarukompaniet sedan 2006.
FÖDD 1968.
BAKGRUND Vivo Björnboda Vällingby, Vivo Arno livs Tyresö.
FAMILJ Man och tre döttrar.
BOR Tyresö.
FRITID Jagar älg, sköter om trädgården, fiskar, åker skoter, är engagerad i döttrarnas gymnastikträning.
VILL ÄTA MIDDAG MED Gym­nasten Marcus Lilliebjörn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078