23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenska konsumenter e-handlar mest i Norden

Svenska konsumenter e-handlar mest av nordborna, men norska kunder lägger ner mest pengar på sina inköp.

E-handeln växer ungefär 15 procent årligen i Norden och totalt e-handlade nordiska kunder för 141,3 miljarder kronor under förra året. Av den summan stod Sverige för 40 procent av konsumtionen. Per capita handlar konsumenter i Norge för mest pengar, i genomsnitt för 9 465 kronor, följt av konsumenter i Sverige som i snitt handlade för 7 680 kr, danska kunder lade ner 7 033 kronor på nätinköp och finländska kunder handlade för i snitt 5 438 kronor. Det framkommer i PostNords senaste rapport E-handeln i Norden.

I rapporten skriver Postnord att e-handelsföretagen jobbar med att utveckla nya sätt att lösa distribution till kunderna eftersom e-handeln växer så kraftigt. I en intervju med Annemarie Gardshol, chef för e-handel på Postnord, nämns bland annat livsmedel och apoteksvaror som en ny varukategori där man jobbar aktivt för att hitta nya sätt att lösa distributionen på.

— Nya varukategorier börjar ständigt handlas på nätet, såsom mat- och apoteksvaror. Då uppkommer det även logistiska utmaningar för aktörerna, säger Annemarie Gardshol.

— Att erbjuda sömlösa, gränsöverskridande erbjudanden kommer bli otroligt viktigt, säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.121|instance-web01