23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Premiärdags för glassigaste nyheterna i vår

Det våras ute och ett säkert tecken på detta är lanseringar av årets nya glassar. Halländska Sia Glass i Slöinge är bland de första att lansera sina nya smaker, med hjälp av bland andra marknadschefen Stefan Carlsson. ”Årets mest udda smak är en olivglass”, säger han.

Glass är traditionellt, och smakerna som säljer bäst är klassiska. För att följa med och modernisera sig måste även en glassfabrik tänka nytt. Sia Glass i Slöinge utanför Halmstad har gjort sig känt för att våga prova lite mer ovanliga smakkombinationer. Eller vad sägs om jordgubbsdaiquiri, persika-jalapeno, single malt whiskey och söt oliv.

– Söt oliv är årets mest kanske udda smak. Vi hittade en olivsyrup på en glassmässa i Italien och tänkte att vi ville prova att göra en olivglass. I övrigt är det viktigt att förnya exempelvis förpackningsdesignen så att konsumenterna känner att man hänger med och är lockande. Vår ovala plastburk är ett tydligt signum för varumärket med en tydlig profil, det är även viktigt hur vi förpackar vårt varumärke, säger Stefan Carlsson.

Glassen tillverkas i stort sett av svenska råvaror, för närvarande 86 procent, och Sia Glass tror att det kan bli totalt 90 procent svenska råvaror. Men sedan är det stopp eftersom vissa smaker som kakao och vanilj är svårt att få fram i Sverige.

Sia Glass har bytt pr-byrå, något som Stefan Carlsson tror kommer att märkas. I april lanseras en ny marknadsföringsstrategi för det halländska glassbolaget.

– Vi vänder oss till slutkonsumenten och vi ska försöka skapa något mer emotionellt kring Sia Glass.

Är glassproduktion ryckigt?

– Nej, vi kör treskift på produktionen i fabriken året runt. Därför har vi anställt 20 personer nu och investerat i en ny produktionslinje för att bli mer effektiva.

Vilken är svenskens favoritsmak?

– Vaniljglass säljer klart mest. Traditioner är viktiga för svenska kunder, en midsommar utan vaniljglass och jordgubbar är för många otänkbar, säger Stefan Carlsson.

SOFIA CALLIUS

FAKTA

STEFAN CARLSSON

AKTUELL

Marknadschef för Sia Glass i Slöinge, som i dagarna lanserar årets nya smaker.

FÖDD

1969 i Halmstad.

BOR

Halmstad.

FAMILJ

Fru och två barn.

BAKGRUND

Kommer senast från Fiskeexporten i Varberg. Har tidigare arbetat inom svenska Orkla och som vd för Parrots.

FRITID

Sportar mycket, cyklar gärna, gillar löpning och håller på med triathlon.

FAVORITMAT

Skaldjur.

VILL ÄTA MIDDAG MED

Virgins grundare sir Richard Branson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|