En anmälare hade reagerat på att kvinnor i ett redaktionellt utformat uppslag, vars syfte var att marknadsföra Coops medlemsprogram och kort, framställs på ett stereotypt sätt och uppmanas att ensamma ansvara för familjens inköp och resor. I uppslaget visas hur "Fröken Coop" handlar och utnyttjar medlemsprogrammets förmåner.
"Den fiktiva karaktären ”Fröken Coop” framställs inte på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor. Uppslaget visar enbart hur en medlem i Coop MedMera kan tjäna och använda poäng", skriver Coop i sitt svar till nämnden, som dock går på anmälarens linje och "konstaterar att reklamen visar ett flertal situationer där kvinnan i en familj med man och barn framställs som ansvarig för familjens hushåll och planering av semesterresa."
Nämnden finner att detta ger en stereotyp syn på könsrollerna och framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt. Annonsen är därför könsdiskriminerande,, skriver RO:s opinionsnämnd.
Hela beslutet går att läsa
.