23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Få konsumenter provar något nytt

Jämfört med medborgarna i övriga EU-länder är svenskarna inte alls lika benägna att testa nya produkter i matbutiken. Svenska konsumenter har konservativa köpvanor, slår Nielsen fast i en internationell undersökning.

Endast en fjärdedel, 26 procent, av svenskarna uppger att de köpt en ny produkt senast de var i matbutiken, vilket kan jämföras med den genomsnittlige EU-medborgaren där hela 44 procent testade en ny produkt. Störst öppenhet för att köpa nya produkter finns i Rumänien (68 procent), Italien (57 procent) och i Polen (57 procent), visar Nielsens undersökning, som bygger på svar från 30 000 personer i 60 länder.

Svenskarnas prioriteringar vad gäller varorna i matbutiken ser ut som följer: rimligt pris 37 procent, gjord på naturliga ingredienser 26 procent, underlätta och gör livet enklare 22 procent, vara anpassad för små hushåll 19 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03