23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

OLW förlorade strid om fredagsmys

Snacksjätten OLW, som ingår i Orkla, har inte ensamrätt till kännetecknet fredagsmys, slår Marknadsdomstolen fast i en dom.

Orkla har vänt sig till Marknadsdomstolen med yrkandet att företaget Fredagsmys AB i sin marknadsföring ska förbjudas att använda kännetecknet fredagsmys på sätt som anknyter till OLW:s renommé.

Domstolen går inte på OLW:s linje. Även om OLW har en stark närvaro på marknaden för snacksprodukter har bolaget inte kunnat visa att begreppet fredagsmys är känt för snacksprodukter av ett visst kommersiellt ursprung, resonerar domstolen, vars slutsats är att bolaget Fredagsmys inte har gjort sig skyldigt till renommésnyltning.

OLW ska vidare betala 350 000 kronor i rättegångskostnader.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01