23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Axfood siktar på 2 procent näthandel

Axfood kommer att införa näthandel vid tre storstadsbutiker i början av nästa år.

Det blir vid en butik i vardera Stockholm, Göteborg och Malmö som Axfood utvidgar sin hittills blygsamma satsning på näthandel. Sedan i våras ingår 100 av koncernens anställda i ett pilotprojekt.

– Om vår tillväxttakt fortsätter och näthandel ökar kommer cirka 1-1,5 miljarder kronor av vår omsättning att komma från näthandel år 2020, givet att marknaden är tillräckligt mogen och redo för det", säger Axfoods vd Anders Strålman i en intervju med Bloomberg News som citeras av nyhetsbyrån Direkt.

Beloppet skulle enligt honom motsvara 2 procent av Axfood-koncernens försäljning det året.

I intervjun nämner Anders Strålman även att Axfoods rörelsemarginal 2015 kan komma att nå 4 procent, 0,2 procentenheter mer än fjolårets 3,8 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03