23948sdkhjf

Ny vd med bondskt påbrå

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Konsumenterna vill handla svenska livsmedel – men i dagsläget är det inte helt lätt att veta var maten egentligen kommer ifrån alla gånger. Det vill Maria Forshufvud, blivande vd på Svenskmärkning AB, ändra på. – Jag vill ha en tydlig ursprungsmärkning, en hög andel svenska råvaror. och en mängd produkter med svenska råvaror ute i diskarna, säger hon.

Maria Forshufvud är uppvuxen på en gård, och utbildad agronom.


– Jag har ett väldigt bondskt påbrå. Min mamma sa varje vår: ”åh, nu kommer den svenska gurkan”. Jag brinner för svenska råvaror och svenskt kött. Det är viktigt att ett land har en egen livsmedelsproduktion och som konsument måste det vara enkelt att kunna välja det, säger Maria Forshufvud.


Just nu är hon vd för Svenskt Kött, men kommer ”någon gång efter årsskiftet” att tillträda som vd för Svenskmärkning AB, som ska ta fram en gemensam ursprungsmärkning för svenskproducerade livsmedel. Bakom det relativt nystartade bolaget finns Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund.


– Jag hoppas att märkningen kommer igång i början av nästa år. Innan dess måste det finnas tydliga regelverk och kriterier. Mycket arbete är redan gjort, men det är fler bitar som behöver vara på plats innan vi kan erbjuda märket.


Svenskmärkningen ska vara frivillig. Tidigare i somras meddelade Arla att man ställer sig utanför intiativet och tar fram en egen ursprungsmärkning i stället.


– Det blir en utmaning att få så många produkter som möjligt märkta. Målet är att det ska vara en bred och attraktiv märkning som konsumenter efterfrågar, och då kommer många företag attraheras till att använda ursprungsmärkningen.


För att få använda märkningen måste alla steg i produktionen ha skett i Sverige. I sammansatta produkter måste kött, mjölk och ägg komma från Sverige, och minst 75 procent av innehållet i stort ha svenskt ursprung.


Har enskilda butiksägare något att vinna på märkningen?


– Absolut. Över tiden kan jag se framför mig att vi kommer att jobba med aktiviteter tillsammans med handeln. Det här är ju ett arbete som bygger på väldigt mycket samarbete, dialog och koordinering. Från Svenskt kött har jag med mig att när vi är tydliga och berättar vad märkningen står för så svarar konsumenterna.


Handen på hjärtat – hur mycket svenskt äter du själv?


– Jag köper nästan allt svenskt. Jag köper definitivt bara svenskt kött.


Hanna Reinholdsson


OM MARIA FORSHUFVUD


Aktuell: Har utsetts till vd för Svenskmärkning AB.


Född: 1957 i Skåne.


Bor: Råå, söder om Helsingborg.


Bakgrund: Utbildad husdjurs-agronom. Jobbade 15 år inom Skanek och Scan. Är just nu vd för Svenskt kött.


Familj: Två barn, och en familj därutöver.


Fritid: Jag umgås mycket med mina vänner och mina barn. Jag gillar att jobba med min trädgård, och tycker det är kul med färg och form.


Vill äta middag med: Madeleine Albright. Jag skulle verkligen vilja höra om hennes livsresa. Hon fick kämpa och är en förebild. Jag brukar tänka på henne ibland, när det är tufft.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Duni vinner på prishöjningar

Arkiv

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Convenience fortsätter växa

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Slakteri skållade levande kycklingar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154