23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk Dagligvaruhandel lanserar kvartalsrapporter

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar nu kvartalsrapporter för att ge en samlad bild av utvecklingen i branschen.

I rapporten sammanställs siffror från källor som Detaljhandesindex, DHI, D-food Index, SCB:s arbetskraftsundersökning AKU, Eurostat och Konjunkturbarometern.

I den första rapporten, för årets tredje kvartal 2015, får man bland annat en snabb överblick över försäljningsutvecklingen i handeln och på nätet. Dagligvaruhandelns försäljning har till exempel ökat med 2,5 miljarder jämför med Q3 2014, en tillväxt å 3,2 procent, men bara 0,3 procent i fasta priser.

Man kan också se att antalet sysselsatta ökade med 1 procent totalt i dagligvaruhandeln, medan det minskade med 3 procent i åldersgruppen 15-24 år.

I den nordiska utblicken kan man se att Sverige och Norge har en liknande utveckling, både när det gäller försäljnings- och prisutveckling, med Danmark släpande strax efter. Det land som skiljer ut sig är Finland, med negativa siffror i båda fallen.

– Dagligvaruhandelns försäljning steg med 3,2 procent under det tredje kvartalet. Att döma av dagligvaruhandlarnas framtidstro kommer utvecklingen hålla i sig resten av året. Sverige uppvisade dessutom, tillsammans med Norge, den starkaste tillväxten i Norden under det tredje kvartalet mätt i löpande priser, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Rapporten hittar du

här

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02