Om kvinnorna får bestämma skulle all öl vara ekologisk – en majoritet, 53 procent, anger att de skulle föredra att all öl var ekologisk, medan bara 37 procent av männen håller med, enligt en undersökning som Brandjobs gjort på uppdrag av Carlsberg.
Försäljningen av ekologisk öl har skjutit i höjden. På systembolaget ökade försäljningen med 133 procent under årets tre första kvartal jämfört med samma period förra året. Tittar man bara på de tredje kvartalen är ökningen hela 191 procent.
Men det är inte enbart en könsfråga, lika stora skillnader är det mellan yngre och äldre, när det gäller intresset för eko-öl. 55 procent i åldersgruppen 20-30 år säger sig vara intresserade av ekologisk öl, medan bara 28 procent i åldersgruppen 51-65 år är det.
Undersökningen visar också att de flesta köper ekologiskt för att bidra till en bättre miljö (59 procent), för att slippa tillsatser (52 procent) och för att produkterna upplevs som renare (50 procent). Ändå är kunskapen om vad ekologisk öl innebär anmärkningsvärt låg. Bara fyra procent av alla svenskar anger att de har bra kunskap om vad ekologisk öl innebär.
Carlsberg har från oktober 2015 ställt om hela sin produktion av storsäljaren Hof till ekologisk produktion.