23948sdkhjf

Nytt kapital ger Matsmart skjuts

| Av dagenshandel | Tipsa redaktionen

Med över 30 nya miljoner kan snabbväxande Matsmart hålla tillväxttakten uppe. – Vi har svårt att hinna med. Med det här kapitaltillskottet kan vi fortsätta satsa och möta efterfrågan ännu bättre, säger vd och medgrundare Karl Andersson.



Matsmart startade i december 2013. Affärsidén är att köpa in varor som annars skulle kastas och sälja dem billigt till konsumenter över hela Sverige via nätet. Nu går Northzone och GP Bullhound in som nya investerare och stöttar bolaget med kapital för att säkra fortsatt tillväxt.

– Alla gillar att göra ett klipp på varor som det inte är något fel på. Det är inte så konstigt egentligen. Trots det blir vi lika förvånade varje månad över att se hur fort vi växer, säger Karl Andersson , vd och en av grundarna till Matsmart.

Snabbväxare

Matsmart omsatte 3 miljoner kronor 2014. I år är omsättningen nära tio gånger större. Sett till försäljningen de senaste månaderna är man nu uppe i 50 miljoner i årstakt.

Matsmart tar nu in över än 30 miljoner från nya investerare: Northzone och GP Bullhound.

Edastra, som stöttat bolaget sedan 2014, investerar också i denna runda. Det nya kapitalet kommer att hjälpa bolaget att utveckla verksamheten både i och utanför Sverige.

– Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. Matsmart har hittat ett vinnande koncept som erbjuder konsumenter möjlighet att fynda, och även minskar matsvinnet. Med deras smarta affärsmodell och erfarna team tror vi starkt på vad de kan åstadkomma på den svenska och internationella marknaden, säger Jessica Nilsson , investeringsansvarig på Northzone och medgrundare i Hellofresh, en matleveranstjänst med verksamhet i sju länder.

Northzone har tidigare investerat i en rad e-handelsbolag som Fyndiq, Avito, Lesara och Outfittery.

Drivs av rekommendationer

Karl Andersson tror att det – förutom bra varor till låga priser – är två saker som ligger bakom den snabba tillväxten: dels det stora intresset för matsvinn, som utgör ett växande problem, dels att en så hög andel kunder rekommenderar andra att testa sajten.

– När man har gjort en bra affär vill man berätta om det, och visa sina vänner att de också kan göra det. Nu har konceptet blivit så välkänt att producenter och grossister hör av sig med idéer om samarbete, säger Karl Andersson.

/Ylva Åkessson

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Ica-handlarens låt blir nytt album

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Arkiv

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147