23948sdkhjf

Nytt kapital ger Matsmart skjuts

| Av dagenshandel | Tipsa redaktionen

Med över 30 nya miljoner kan snabbväxande Matsmart hålla tillväxttakten uppe. – Vi har svårt att hinna med. Med det här kapitaltillskottet kan vi fortsätta satsa och möta efterfrågan ännu bättre, säger vd och medgrundare Karl Andersson.



Matsmart startade i december 2013. Affärsidén är att köpa in varor som annars skulle kastas och sälja dem billigt till konsumenter över hela Sverige via nätet. Nu går Northzone och GP Bullhound in som nya investerare och stöttar bolaget med kapital för att säkra fortsatt tillväxt.

– Alla gillar att göra ett klipp på varor som det inte är något fel på. Det är inte så konstigt egentligen. Trots det blir vi lika förvånade varje månad över att se hur fort vi växer, säger Karl Andersson , vd och en av grundarna till Matsmart.

Snabbväxare

Matsmart omsatte 3 miljoner kronor 2014. I år är omsättningen nära tio gånger större. Sett till försäljningen de senaste månaderna är man nu uppe i 50 miljoner i årstakt.

Matsmart tar nu in över än 30 miljoner från nya investerare: Northzone och GP Bullhound.

Edastra, som stöttat bolaget sedan 2014, investerar också i denna runda. Det nya kapitalet kommer att hjälpa bolaget att utveckla verksamheten både i och utanför Sverige.

– Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. Matsmart har hittat ett vinnande koncept som erbjuder konsumenter möjlighet att fynda, och även minskar matsvinnet. Med deras smarta affärsmodell och erfarna team tror vi starkt på vad de kan åstadkomma på den svenska och internationella marknaden, säger Jessica Nilsson , investeringsansvarig på Northzone och medgrundare i Hellofresh, en matleveranstjänst med verksamhet i sju länder.

Northzone har tidigare investerat i en rad e-handelsbolag som Fyndiq, Avito, Lesara och Outfittery.

Drivs av rekommendationer

Karl Andersson tror att det – förutom bra varor till låga priser – är två saker som ligger bakom den snabba tillväxten: dels det stora intresset för matsvinn, som utgör ett växande problem, dels att en så hög andel kunder rekommenderar andra att testa sajten.

– När man har gjort en bra affär vill man berätta om det, och visa sina vänner att de också kan göra det. Nu har konceptet blivit så välkänt att producenter och grossister hör av sig med idéer om samarbete, säger Karl Andersson.

/Ylva Åkessson

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Arkiv

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Högt pris på bär

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Starka siffror för Scandi Standard

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Coop vidgar onlinetest i Danmark

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207