23948sdkhjf

Ny rapport lyfter fram konsumentmakt

| Av dagenshandel | Tipsa redaktionen

Capgemini har tillsammans med The Consumer Goods Forums (CGF) gjort en undersökning som mynnat ut i rapporten “Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business”.



Rapporten baseras på workshops och djupintervjuer med de främsta idéutvecklarna från världens mest framgångsrika detaljhandels- och konsumentproduktbolag och andra experter inom området. Den visar på hur branschen behöver förändra sitt sätt att samarbeta med partners och intressenter.

Slutsatsen av rapporten är att detaljhandelns traditionella värdekedjor inte klarar av att möta framtidens behov.

Skapa nätverk
I rapporten framhålls att tillverkare, återförsäljare och andra led i kedjan måste förändra och förbättra sitt samarbete för att värdekedjan ska bli effektivare och för att företagen ska överleva på sikt.
-Konsumentvarubranscherna måste sluta betrakta värdekedjan som en linjär resa, där produkter och information strömmar från leverantör till tillverkare till återförsäljare till konsument. I dag är det inte bara handlaren som har kontakt med konsumenten, säger Peter Lindell, ansvarig för detaljhandel och konsumentprodukter på Capgemini.
Han förklarar att konsumenterna i dag vill ha mer information och bättre, mer flexibel service. Därför behöver tillverkare, distributörer och handlare organisera sig i nätverk kring konsumenterna och erbjuda dem flera olika möjligheter till interaktion med alla relevanta led i nätverket.
– I dag är det konsumenten som styr, det är konsumenterna som med sina beslut påverkar hela värdenätverket, anser han.
Han framhåller att detta innebär att alla led från tillverkare till handlare behöver tillgång till gemensamma masterdata för att kunna ge slutkonsumenterna rätt information.

Konsumentmakt
− Dagens konsumenter har en makt som de tidigare inte haft. De kan nu dela sina åsikter och frågor med en enorm publik genom sociala medier och andra nya digitala kanaler. I den nya eran där konsumenternas förväntningar ständigt ökar och affärsmiljöer är under konstant förändring måste vi ställa oss en viktig fråga: Hur stärker vi branschen och gynnar konsumenterna genom de nya
utmaningar och möjligheter som ligger framför oss? Det säger Anders Svensson , vd på Ica Sverige.

Rapporten lyfter fram tre prioriterade områden där förbättringar kan ske:
Konsumentengagemang. Skapa förtroende för branschen genom att föra direkta dialoger
med kunderna. Branschen måste ta ansvar för hur kunddata hanteras.
Företag behöver införa gemensamma och tydliga riktlinjer för interaktion och kontakt med kunderna. För kunderna står datasäkerhet
högst upp på agendan och företagen måste informera kunderna om hur datan hanteras på ett
säkert sätt.
Transparens . Informera konsumenterna om produkternas innehåll och härkomst, för att ge
bättre insikt i exempelvis samhälls- och miljöpåverkan, vilket dessutom ökar branschens
effektivitet. Detta kommer kräva en gradvis förändring av globala produktdataspecifikationer,
datakvalitet och delning av data, för att skapa mer värde än att till exempel att enbart spåra
produkter. Detta är en komponent som hjälper konsumenter att göra mer medvetna val.
”Sista kilometern” . Ifrågasätt tanken att leveransen ska ske självständigt och oberoende av
andra aktörer. Utforska istället samarbetsmöjligheter för att bli effektivare och snabbare, vilket
ökar kundnöjdheten, och är mer klimatsmart. Denna modell innebär en ny form av
nätverkssamarbeten och för att förstå och kunna utnyttja fördelarna måste branschen
investera i flexibel teknik, snabb driftsättning av nya processer och satsa på mer öppna
företagskulturer.

Möjligheter
– Det är framförallt den sista punkten som är kontroversiell, eftersom leveransen har varit handlarens konkurrensfördel, säger Peter Lindell, som menar att det kräver mycket eftertanke, men att det absolut är både önskvärt och möjligt att skapa leveransmodeller som är smidigare, effektivare och som skapar värde för alla led.
Capgemini är en förespråkare för modulär teknik, där applikationer och tjänster inom dataanalys kan kopplas på för att snabba upp sjösättningen av nya produkter och för att skapa en innovativ miljö.

/Dagmar Forne
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Unikt trendbrott för Ica

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Premiär för ny Kvantum i galleria

Högt pris på bär

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155