23948sdkhjf

Ny rapport lyfter fram konsumentmakt

| Av dagenshandel | Tipsa redaktionen

Capgemini har tillsammans med The Consumer Goods Forums (CGF) gjort en undersökning som mynnat ut i rapporten “Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business”.



Rapporten baseras på workshops och djupintervjuer med de främsta idéutvecklarna från världens mest framgångsrika detaljhandels- och konsumentproduktbolag och andra experter inom området. Den visar på hur branschen behöver förändra sitt sätt att samarbeta med partners och intressenter.

Slutsatsen av rapporten är att detaljhandelns traditionella värdekedjor inte klarar av att möta framtidens behov.

Skapa nätverk
I rapporten framhålls att tillverkare, återförsäljare och andra led i kedjan måste förändra och förbättra sitt samarbete för att värdekedjan ska bli effektivare och för att företagen ska överleva på sikt.
-Konsumentvarubranscherna måste sluta betrakta värdekedjan som en linjär resa, där produkter och information strömmar från leverantör till tillverkare till återförsäljare till konsument. I dag är det inte bara handlaren som har kontakt med konsumenten, säger Peter Lindell, ansvarig för detaljhandel och konsumentprodukter på Capgemini.
Han förklarar att konsumenterna i dag vill ha mer information och bättre, mer flexibel service. Därför behöver tillverkare, distributörer och handlare organisera sig i nätverk kring konsumenterna och erbjuda dem flera olika möjligheter till interaktion med alla relevanta led i nätverket.
– I dag är det konsumenten som styr, det är konsumenterna som med sina beslut påverkar hela värdenätverket, anser han.
Han framhåller att detta innebär att alla led från tillverkare till handlare behöver tillgång till gemensamma masterdata för att kunna ge slutkonsumenterna rätt information.

Konsumentmakt
− Dagens konsumenter har en makt som de tidigare inte haft. De kan nu dela sina åsikter och frågor med en enorm publik genom sociala medier och andra nya digitala kanaler. I den nya eran där konsumenternas förväntningar ständigt ökar och affärsmiljöer är under konstant förändring måste vi ställa oss en viktig fråga: Hur stärker vi branschen och gynnar konsumenterna genom de nya
utmaningar och möjligheter som ligger framför oss? Det säger Anders Svensson , vd på Ica Sverige.

Rapporten lyfter fram tre prioriterade områden där förbättringar kan ske:
Konsumentengagemang. Skapa förtroende för branschen genom att föra direkta dialoger
med kunderna. Branschen måste ta ansvar för hur kunddata hanteras.
Företag behöver införa gemensamma och tydliga riktlinjer för interaktion och kontakt med kunderna. För kunderna står datasäkerhet
högst upp på agendan och företagen måste informera kunderna om hur datan hanteras på ett
säkert sätt.
Transparens . Informera konsumenterna om produkternas innehåll och härkomst, för att ge
bättre insikt i exempelvis samhälls- och miljöpåverkan, vilket dessutom ökar branschens
effektivitet. Detta kommer kräva en gradvis förändring av globala produktdataspecifikationer,
datakvalitet och delning av data, för att skapa mer värde än att till exempel att enbart spåra
produkter. Detta är en komponent som hjälper konsumenter att göra mer medvetna val.
”Sista kilometern” . Ifrågasätt tanken att leveransen ska ske självständigt och oberoende av
andra aktörer. Utforska istället samarbetsmöjligheter för att bli effektivare och snabbare, vilket
ökar kundnöjdheten, och är mer klimatsmart. Denna modell innebär en ny form av
nätverkssamarbeten och för att förstå och kunna utnyttja fördelarna måste branschen
investera i flexibel teknik, snabb driftsättning av nya processer och satsa på mer öppna
företagskulturer.

Möjligheter
– Det är framförallt den sista punkten som är kontroversiell, eftersom leveransen har varit handlarens konkurrensfördel, säger Peter Lindell, som menar att det kräver mycket eftertanke, men att det absolut är både önskvärt och möjligt att skapa leveransmodeller som är smidigare, effektivare och som skapar värde för alla led.
Capgemini är en förespråkare för modulär teknik, där applikationer och tjänster inom dataanalys kan kopplas på för att snabba upp sjösättningen av nya produkter och för att skapa en innovativ miljö.

/Dagmar Forne
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15