23948sdkhjf

Ny rapport lyfter fram konsumentmakt

| Av dagenshandel | Tipsa redaktionen

Capgemini har tillsammans med The Consumer Goods Forums (CGF) gjort en undersökning som mynnat ut i rapporten “Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business”.



Rapporten baseras på workshops och djupintervjuer med de främsta idéutvecklarna från världens mest framgångsrika detaljhandels- och konsumentproduktbolag och andra experter inom området. Den visar på hur branschen behöver förändra sitt sätt att samarbeta med partners och intressenter.

Slutsatsen av rapporten är att detaljhandelns traditionella värdekedjor inte klarar av att möta framtidens behov.

Skapa nätverk
I rapporten framhålls att tillverkare, återförsäljare och andra led i kedjan måste förändra och förbättra sitt samarbete för att värdekedjan ska bli effektivare och för att företagen ska överleva på sikt.
-Konsumentvarubranscherna måste sluta betrakta värdekedjan som en linjär resa, där produkter och information strömmar från leverantör till tillverkare till återförsäljare till konsument. I dag är det inte bara handlaren som har kontakt med konsumenten, säger Peter Lindell, ansvarig för detaljhandel och konsumentprodukter på Capgemini.
Han förklarar att konsumenterna i dag vill ha mer information och bättre, mer flexibel service. Därför behöver tillverkare, distributörer och handlare organisera sig i nätverk kring konsumenterna och erbjuda dem flera olika möjligheter till interaktion med alla relevanta led i nätverket.
– I dag är det konsumenten som styr, det är konsumenterna som med sina beslut påverkar hela värdenätverket, anser han.
Han framhåller att detta innebär att alla led från tillverkare till handlare behöver tillgång till gemensamma masterdata för att kunna ge slutkonsumenterna rätt information.

Konsumentmakt
− Dagens konsumenter har en makt som de tidigare inte haft. De kan nu dela sina åsikter och frågor med en enorm publik genom sociala medier och andra nya digitala kanaler. I den nya eran där konsumenternas förväntningar ständigt ökar och affärsmiljöer är under konstant förändring måste vi ställa oss en viktig fråga: Hur stärker vi branschen och gynnar konsumenterna genom de nya
utmaningar och möjligheter som ligger framför oss? Det säger Anders Svensson , vd på Ica Sverige.

Rapporten lyfter fram tre prioriterade områden där förbättringar kan ske:
Konsumentengagemang. Skapa förtroende för branschen genom att föra direkta dialoger
med kunderna. Branschen måste ta ansvar för hur kunddata hanteras.
Företag behöver införa gemensamma och tydliga riktlinjer för interaktion och kontakt med kunderna. För kunderna står datasäkerhet
högst upp på agendan och företagen måste informera kunderna om hur datan hanteras på ett
säkert sätt.
Transparens . Informera konsumenterna om produkternas innehåll och härkomst, för att ge
bättre insikt i exempelvis samhälls- och miljöpåverkan, vilket dessutom ökar branschens
effektivitet. Detta kommer kräva en gradvis förändring av globala produktdataspecifikationer,
datakvalitet och delning av data, för att skapa mer värde än att till exempel att enbart spåra
produkter. Detta är en komponent som hjälper konsumenter att göra mer medvetna val.
”Sista kilometern” . Ifrågasätt tanken att leveransen ska ske självständigt och oberoende av
andra aktörer. Utforska istället samarbetsmöjligheter för att bli effektivare och snabbare, vilket
ökar kundnöjdheten, och är mer klimatsmart. Denna modell innebär en ny form av
nätverkssamarbeten och för att förstå och kunna utnyttja fördelarna måste branschen
investera i flexibel teknik, snabb driftsättning av nya processer och satsa på mer öppna
företagskulturer.

Möjligheter
– Det är framförallt den sista punkten som är kontroversiell, eftersom leveransen har varit handlarens konkurrensfördel, säger Peter Lindell, som menar att det kräver mycket eftertanke, men att det absolut är både önskvärt och möjligt att skapa leveransmodeller som är smidigare, effektivare och som skapar värde för alla led.
Capgemini är en förespråkare för modulär teknik, där applikationer och tjänster inom dataanalys kan kopplas på för att snabba upp sjösättningen av nya produkter och för att skapa en innovativ miljö.

/Dagmar Forne
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Arkiv

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175