23948sdkhjf

Satsar på information om mattillsatser

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen satsar på en gemensam webbplats för att informera konsumenter om livsmedelstillsatser.

Den nya webbplatsen tillsatsfakta.se ska bringa klarhet i tillsatsdebatten. Där ges också information om varför tillsatser används och hur användandet av tillsatser regleras, , skriver branschorganisationerna i ett pressmeddelande.

- Vi vet att många konsumenter oroar sig för tillsatser i maten och hur det påverkar deras hälsa. Mycket av oron grundar sig i olika myter om tillsatser, inte minst i sociala medier. Med tillsatsfakta.se vill vi räta ut frågetecken, öka kunskaperna och bidra till en mer faktabaserad diskussion om tillsatser i maten säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel och Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen, i ett uttalande.

De båda branschorganisationerna har också beställt en rapport om livsmedelstillsatser från Swedish Nutrition Foundation. Både i den och på webbplatsen kan man läsa om citronsyra, glutamat, emulgeringsmedel, sötningsmedel och andra omdiskuterade tillsatser.

- Förutom att ge konsumenterna faktabaserade svar på flera av de vanligaste frågorna om tillsatser och hälsa, förklarar vi varför tillsatser finns i vissa livsmedel och hur användningen regleras. Perspektiv som ofta glöms bort i tillsatsdebatten och därför skapar onödig oro, säger Marie Söderqvist och Karin Brynell.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Arkiv

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.221