23948sdkhjf

Ica fortsatte tappa marknadsandelar

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,6 procent i november, enligt Detaljhandelsindex som presenterades precis före jul. Under samma månad ökade försäljningen med 3,7 procent i Icabutikerna, och kedjan fortsatte att tappa marknadsandelar.
Enligt Detaljhandelsindex, DHI, ökade dagligvaruhandelns försäljning i november med 4,6 procent i löpande priser, och 2,0 procent i fasta priser. För detaljhandeln i stort ökade försäljningen med 7,0 procent i löpande priser och 5,2 i fasta priser eller försäljningsvolym.

Prisökningstakten under november uppmättes till 2,6 procent, vilket är den lägsta prisökningstakten på tre månader. Frågan är om matpriserna, som varit inflationsdrivande, börjar att sjunka i takt med att branschens prisfokus förstärktes efter sommarmånaderna, skriver HUI Research i sin kommentar till indexet.

Fri Köpenskap kunde i slutet av november visa att Ica tappat marknadsandelar under oktober, sedan butikernas försäljning ökat med 3,9 procent jämfört med hela dagligvaruhandeln, som ökade 4,8 procent, båda ökningarna i löpande priser. För november ser det i princip likadant ut; dagligvaruhandeln ökar med 4,8 procent och Icabutikerna med 3,7 procent, enligt kedjans egna statistik, som publicerades tidigare i december.

Tittar man på hela året fram till och med november ökar dagligvaruhandeln också något mer än Icabutikerna. Handeln har ökat med 4,0 procent i löpande priser, medan Icabutikernas ökning stannar på 3,8 procent.

Siffrorna i Detaljhandelsindex är tills vidare preliminära.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078