under fjolåret. Netto går i bräschen för dagligvarukedjorna i Sverige och har installerat DNA-spray i sina butiker.
— Vi kände att vi behövde följa med utvecklingen för att hitta nya sätt att skydda våra butiker och medarbetare. Tidigare har vi bland annat satt in en väktarbil som går till vissa butiker flera gånger i veckan — men de blir rånade ändå, konstaterar
I oktober började
Vindico Group installera DNA-spray i svenska Netto-butiker som endera varit särskilt rånutsatta eller ligger i högriskområden i storstäder.
— För vår del handlar det om att visa våra anställda att vi tänker på deras säkerhet. De går till jobbet för att göra sitt jobb, inte för att bli rånade. Det finns mycket man kan göra, då gäller det att vi gör det också, menar
Carolin Bjelm.
Sedan denförsta DNA-installationen hos Netto har en av pilotbutikerna utsatts för ett rån. Men det var inget vanligt rån, vilket innebar att gärningsmännen kunde undvika DNA-sprayen.
Erfarenheten fick Netto att installera DNA-spray i alla tilltänkta flyktvägar. Netto Danmark som haft motsvarande system installerat i ett 20-tal butiker sedan i maj, har inte haft ett enda rånförsök. Den preventiva effekten är
kraftfull.
— Det ser bra ut såhär långt, men det är för tidigt att säga för mycket. Jag vill se helheten först. Sedan måste vi också utvärdera hur brotten i butikerna ser ut i stort. Kan vi se ökade snatterier istället?
Nu skyltas alla svenska Netto-butiker med information om att kedjan jobbar med DNA-märkning. Vissa butiker märker också högvärdesvaror.
— Vi kan inte märka upp massor av varor, men om man märker upp en del av varorna som ger det ändå effekt, säger Carolin Bjelm.
Genom de erfarenheter som gjorts på andra sidan sundet vet man att DNA-märkningen har en kraftigt brottspreventiv effekt även på internt svinn.
hanna.stenvall@fri-kopenskap.se
08– 670 41 70