23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Raisio ökade vinsten

2015 blev ett bra år för den finländska livsmedelskoncernen Raisio, som ökade vinsten med nästan 50 procent under året.

Raisio redovisar en ökad omsättning på 122,7 miljoner euro för årets fjärde kvartal. Att jämföra med 117,8 miljoner euro för samma period föregående år. Rörelseresultatet, rensatt från engångsposter, ökade till 12,0 miljoner euro (8,9), enligt dagens bokslutskommuniké.

För helåret 2015 ökade omsättningen till 521,2 miljoner euro (493,9) och det rensade rörelseresultatet ökade med hela 48 procent till 48,7 miljoner euro (34,8).

Styrelsen föreslår en utdelning på 0,16 euro per aktie (0,14).

– Den viktigaste faktorn i Raisios resultatförbättring var förvärvet av Benecols konsumentproduktverksamhet i Storbritannien, Irland och Belgien i november 2014. Den största marknaden för Benecolprodukter är Storbritannien, där Raisio ökade sina marknadsföringsinsatser enligt plan och som ett resultat vände produktförsäljningen till organisk tillväxt. Tillväxten förväntas att fortsätta i år, säger vd:n och koncernchefen Matti Rihko i sin rapportkommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01