23948sdkhjf

Jämställdhet – viktigt mål för handeln

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen

Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet. – Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

HANNA STENVALL
hanna.stenvall@fri-kopenskap.se
08-670 41 70


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Butiken satsar på expressbeställning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lidl driver lastbil på eget avfall

Arkiv

Handlarna tror på julen

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Ny vision och design från Stjärnägg

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Torkan slår mot julgranarna

Matpriserna har sjunkit

Fler påminnelser ska minska paketkaos

Handlarna uppmanar kunderna att hämta ut sina paket.

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Chefsintervjun
"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Butik nummer tre till Kista Galleria

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Tetra Pak varslar 150 i Lund

22 nya Netto-butiker

Det här är årets bästa charkuterier

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Sänd till en kollega

0.167