Jämställdhet – viktigt mål för handeln

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen

Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet. – Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

HANNA STENVALL
hanna.stenvall@fri-kopenskap.se
08-670 41 70


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Matsmart växer så det knakar

Knasiga grönsaker tog inte fart

Mjölkpriset det högsta på tio år

Fiskföretaget tecknar nationellt avtal med Coop

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa butik 2017

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Matvärlden i Veddesta.

Dagligvarugalan
De blev årets bästa tidsskriftbutik

Dagligvarugalan
De är Årets Måltidslösare

Dagligvarugalan
Det här är årets dryckesbutik

Dagligvarugalan
Han är Årets Key Account Manager

Dagligvarugalan
De stod för årets bästa hållbarhetsinitativ

Dagligvarugalan
De hade årets skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa kampanj

Priset för Årets Kampanj på Dagligvarugalan gick till MiFu från Valio.

Dagligvarugalan
Det här är årets djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De hade året bästa frukt- och gröntavdelning

Dagligvarugalan
Det här är årets bästa ostavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Matinspiration

Priset för Årets Matinspiration på Dagligvarugalan gick till TV4.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Priset för Årets Ekobutik på Dagligvarugalan gick till Coop Forum i Sisjön.

Dagligvarugalan
De hade årets bästa förbutik

Dagligvarugalan
De vann Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken stod för årets bästa kassalinje

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Ica stöttar Special Olympics

De slutar sälja saltgurka efter äcklig upptäckt

Axfoods valberedning klar

Coop i Kristianstad anställer vakter

Plus

Ny ordförande vill prioritera tryggare handelsplatser och livsmedelsstrategi

City Gross slog upp portarna

Dagligvarugalan
Möt finalisterna i Årets Butik

På nytt jobb
Food for Progress rekryterar ny chef

Europris har valt nytt centrallager

Sänd till en kollega

0.137