Jämställdhet – viktigt mål för handeln

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen

Sverige är unikt – kvinnor i detaljhandeln är lika karriärdrivna som männen. Ändå är det en bit kvar till jämställdhet på de högsta posterna.

Detaljhandeln som bransch är kvinnodominerad, med 65–70 procent kvinnliga medarbetare, men trots det är de flesta cheferna män. Utvecklingen över tid är dock i stort positiv. I den första linjen chefer, som exempelvis butikschefer, ser man hur antalet kvinnor ökat kraftigt de senaste åren.

– På några års sikt så kommer det att vara lika många kvinnor som män som chefer på den nivån. Men tittar man på direktörsnivå, däremot, går det tio män på en kvinna, och där händer det ingenting, säger Thomas Andersson.

Han är biträdande professor vid Högskolan i Skövde och leder forskningsprojektet ”Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?”

Utgångspunkten var att man ville förstå hur bilden av detaljhandeln som en genomgångsbransch utan karriärvägar kunde finnas – samtidigt som tidigare studier om personalledning visat att man trivs väldigt bra.

– Vi tittade på internationell forskning och insåg att att kvinnor i handeln i Sverige skiljde ut sig: här är viljan att göra karriär och tron på den egna förmågan att lyckas göra karriär lika stor hos både män och kvinnor. Så ser det inte ut internationellt, berättar Thomas Andersson.

Axfood hade under 2015 i genomsnitt 8 803 anställda medarbetare, varav 54 procent kvinnor och 46 procent män. Målet är en fördelning på 60-40 år 2020, oavsett vilket kön som sätts främst.

– Under 2015 hade Axfood 30 procent kvinnliga ledare och andelen kvinnliga butikschefer uppgick till 29 procent. Med motsvarande siffror för året innan (26 respektive 29) är tendensen tydlig. Vi är på rätt väg, konstaterar presschefen Claes Salomonsson.

I koncernens ledarskapsutbildningar råder jämn könsfördelning, och i koncernledningen har man 40 procent kvinnor. Vid varje rekrytering ska det finnas en manlig och en kvinnlig kandidat. Om valberedningens förslag till styrelse klubbas så att Mia Brunell Livfors tar över ordförandeposten efter Fredrik Persson, utgörs styrelsen av sex kvinnor och tre män.

På bland annat Lidl och Ica lägger man stor vikt vid att underlätta för medarbetarna att lägga hela livspusslet och tittar exempelvis på möjligheter att arbeta mer hemifrån eller att skapa mer flexibla arbetstider där det är möjligt.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera arbete och familjeliv, säger Martin Jarstål, pressansvarig på Lidl.

Birgitta Roos, chef diversity & talent, Ica Gruppen, berättar att man ständigt försöker balansera upp för att få en jämn könsfördelning vid rekrytering. På logistiksidan har man startat Hjärter Dam, ett utvecklingsprogram för kvinnor som vill utveckla sin ledarförmåga.

– Tanken är att visa att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna, det är ett ledarjobb som ska göras. Nu ser vi att andelen kvinnor bland gruppcheferna har blivit större.

En slutsats i Thomas Anderssons studie är att motivationen att bli chef inom detaljhandeln generellt är väldigt låg – och det drar varken med status, beslutsfattande eller högre lön som morot. Inte ens de som redan är chefer i branschen tycks värdera chefspositionen särskilt högt.

Det finns fortfarande problematiska frågor kopplade till handel och karriär – som löneskillnader som inte går att förklara med något annat än kön. Ju mer kunskap det krävs för en tjänst och ju längre upp i hierarkin man kommer, desto större blir lönegapet. – Det är nästan som om männens kunskap värderas högre än kvinnornas, konstaterar Thomas Andersson.

HANNA STENVALL
hanna.stenvall@fri-kopenskap.se
08-670 41 70


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnar Stora Coop

På nytt jobb
Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Svenskt snus i eget bolag

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Plus

Nytänkande krävs med kassor i kundens mobil

Lönsamma impulsvaror i livsmedelsbutikernas kassazoner omsätter miljardbelopp. Men ny teknik, kräver nytänkande kring försäljningen.

Plus

Tekniken bromsar kassafria butiker

Nyhetsbrev

Arkiv

Stora Coop öppnar idag

Nystart för stormarknaden i Umeå.

Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Renoverad butik nyöppnar i Gnesta

De har Sveriges bästa laddplats

Här kikar Ica på framtiden

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Plus

Så viktig är blicken för kundens inköp

Att titta är att köpa. Så enkelt kan man sammanfatta den undersökning av konsumenters ögonrörelser som Kerstin Gidlöf, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet, genomfört.

Plus

Superbutiken är något helt Extra

Plus

Dagligvarubranschen har störst andel superföretag

De prisas för sina tobaksfria butiker

Då ska Lidls nya huvudkontor stå klart

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Walmarts hemliga vapen: specialdesignad mat

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Plus

Dagligvarugalan
Siktar högre efter kassalinjens triumf

Segern i Årets kassalinje i Dagligvarugalan får kassachefen Marie Norström att sikta högre.

Linas lanserar särskild julkasse

Butikens svinn blir rådjurens middag

Säljer Gymgrossisten till reapris

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

Svenskt slår eko

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Var nyfiken på andra

Priset – största hindret för ekovaror

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Sänd till en kollega

0.231