23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dagligvaruhandeln störst på kosttillskott

Livsmedelsbutikerna är den största försäljningskanalen för kosttillskott och vitaminer. Det visar ny statistik från branschorganisationen Svensk Egenvård.

Svensk Egenvård redovisar för tredje året försäljningsstatistik för den svenska egenvårdsmarknaden. För första gången redovisas också hur kosttillskott och vitaminer säljs i olika försäljningskanaler. Störst är dagligvaruhandeln, som står för 25,1 procent av försäljningen.

Så här fördelas försäljningen av kosttillskott och vitaminer i olika kanaler:

Dagligvaruhandel 25,1 procent

Apotek 23,7 procent

Hälsofackhandel 22,0 procent

Internetförsäljning 15,6 procent

Direktförsäljning 6,9 procent

Hemförsäljning 3,8 procent

Övriga 2,8 procent

All försäljning över nätet räknas som internetförsäljning, oavsett om det är ett apotek, en hälskostaffär eller en livsmedelsaffär som står för försäljningen.

För det snabbväxande segmentet med sportnutrition ser bilden helt annorlunda ut. Här står internetförsäljningen (45,1 procent) och hälsofackhandeln (22,5 procent) för den största delen av försäljningen. Bara 4,6 procent av sportnutritionsprodukterna säljs i dagligvaruhandeln.

Svenskarna köpte vitaminer och kosttillskott för 2,6 miljoner kronor under 2015. Kosttillskotten ökade med 2,1 procent och vitaminerna med 2,9 procent. Sportnutritionsprodukterna ökade med hela 6,1 procent till 1,2 miljarder.

Den svenske genomsnittskonsumenten handlade kosttillskott och vitaminer för 267 kronor under året. Något mer än danskarna, men mindre än hälften av vad norrmän och finländare lägger ner.

Rapporten går att ladda ner

här

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04