Så här placerar sig branschens aktörer:
PlatsFöretag
Dagligvaruleverantörer
Plats Företag Ranking 3Saltå Kvarn96% 10Lantmännen83% 15Arla78% 17Skånemejerier73% 18Norrmejerier68% 19Kung Markatta65% 28Kungsörnen 58% 31Wasabröd57% 35Axa 56% 36Polarbröd55% 46Valio51% 51Löfbergs50% 52Oatly50% 54Scan49% 55Pågen48% 59Arvid Nordquist47% 61Zoégas47% 62Risenta47% 71Gevalia45% 74Skogaholm44% 86Findus40% 90Åbro Bryggeri38% 94Felix37% 99Familjen Dafgård37% 107Kopparbergs Bryggeri34% 115Spendrups34% 117Marabou33% 127Abba Seafood32% 131Santa Maria31% 133Carlsberg30% 141Cloetta29% 144Coca-Cola29% 150Orkla Foods27% 160Absolut Vodka26% 162Fazer26% 164Heinz26% 181Barilla24% 191Nespresso23% 198Fontana22% 221Danone20% 223Heineken19% 252Pepsi16%
Fast Moving Consumer Goods, FMCG
Plats Företag Ranking 129Cederroth31% 206Johnson & Johnson21% 217Procter & Gamble (P&G)20% 222Colgate-Palmolive19% 228Unilever19% 236L’Oréal18% 243Mondelez International18% 262Mars13% Dagligvaruhandelns aktörer plaserar sig traditionsenligt bra när det internationella hållbarhetsindexet Sustainable Brands Index tas fram. I Sverige ligger Coop tvåa och Ica elva bland de 265 deltagande varumärkena. Axfoods kedjor och City Gross kommer något längre ner men ändå förhållandevis högt. Lågpriskedjorna Lidl och Netto har betydligt mer att göra för att öka trovärdigheten i sitt hållbarhetsarbete, särskilt de sistnämnda. Samtliga dagligvarukedjor har förbättrat sin ranking sedan 2015, men i den hårdnande konkurrensen är det svårt att klättra i listan. Ica, City Gross och Netto har rent av tappat position mot andra varumärken. Hemköp, Willys och Lidl står för de största relativa klättringarna. ”Topplistan över de mest hållbara varumärkena består fortsatt av väldigt konsumentnära aktörer – apotek, butiker, livsmedel och dylikt. Det är saker som engagerar och berör individen,egoism trumfar altruism”, skriver Sustainable Brands i en kommentar till årets mätning. De konstaterar också att apoteksbranschen skjuter i toppen överlag – inte bara Apoteket som vinner utan även resten av branschen. Hälsa är hållbarhet enligt konsumenterna. Andelen som diskuterar hållbarhet med vänner, bekanta och familj, ibland eller ofta, har ökat genom åren: 2013: 51 procent, 2014: 60 procent, 2015: 67 procent, 2016: 72 procent. Coop98% Systembolaget90% ICA81% Hemköp57% Willys51% City Gross51% Lidl33% Netto17%