23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Scandi Standard ökade i Norge

Det svenska kycklingföretaget Scandi Standard ökade omsättningen mest i Norge under årets första kvartal.

Scandi Standard redovisar en ökad omsättning på 1 386,3 miljoner kronor för årets första kvartal. Att jämföra med 1 309,6 för samma period förra året.

Rörelseresultatet minskade något till 67,2 miljoner kronor (67,6). Justerat för engångsposter var utvecklingen något bättre. Då ökade rörelseresultatet till 68,3 miljoner kronor (67,6).

I Sverige ökade nettoomsättningen med 6 procent, medan den minskade lika mycket i Danmark. Den norska verksamheten noterar en kraftig omsättningsökning på 32 procent, tack vare en återhämtning av marknaden och nya kundkontrakt, enligt bolagets kvartalsrapport i dag.

– Den svenska verksamheten visade en fortsatt positiv trend i både nettoomsättning och justerat rörelseresultat och marginalen förbättrades. Detta uppnåddes genom produktinnovation, en förbättrad produktmix och effektiviseringar i produktionen. Försäljningen av våra nyintroducerade produkter utvecklades väl, inklusive de ätklara Minutkyckling-produkterna som produceras i den nya förädlingsdelen i Valla. Vi lanserade också det första kycklingbaconet på den nordiska marknaden, säger vd:n Leif Bergvall Hansen i en rapportkommentar.

– Mot bakgrund av att förvärvet av Lagerbergs i Sverige inte fullföljdes och behovet av ytterligare kapacitet för att möta efterfrågan på den svenska marknaden, har vi tecknat ett långsiktigt hyreskontrakt avseende en industrifastighet nära Kristianstad i södra Sverige. Vi utvärderar nu att investera i denna fastighet för att i ett första steg uppnå en kapacitet på 20 miljoner kycklingar på årsbasis, säger han vidare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|