23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kalendereffekten sänkte Icabutikerna

Försäljningen i de svenska Icabutikerna sjönk med 0,8 procent i april, jämfört med samma månad förra året. Icagruppen räknar dock med att kalendereffekten för månaden är -2,5 procent.

I kalendereffekten ligger bland annat att påsken förra året låg i april och i år mars. Ica uppskattade därför kalendereffekten för mars i år till +2,9 procent och för april till -2,5 procent.

Räknat i jämförbara butiker blev tappet något större, 1,1 procent. Sämst gick det då för Maxibutikerna där försäljningen minskade med 1,4 procent. I Närabutikerna minskade försäljningen endast med 0,4 procent i jämförbara enheter.

Totalt uppgick försäljningen till 8 893 miljoner kronor. Under perioden januari-april uppgick försäljningen till 35 289 miljoner kronor, en ökning med 3,5 procent, eller 3,2 procent i jämförbara butiker.

Vid månadsskiftet fanns det 1 301 Icabutiker i Sverige.

Här är alla siffrorna:

April 2016Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara

Maxi2 707-0,4%-1,4%Kvantum2 186-1,0%-1,2%Supermarket2 682-1,1%-1,1%Nära1 317-0,4%-0,2%

Totalt8 893 -0,8%-1,1%Januari – april 2016Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara

Maxi10 7344,8%3,5%Kvantum8 6503,6%3,3%Supermarket10 7002,5%2,5%Nära5 2053,1%4,9%

Totalt35 289 3,5%3,2%
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|